Хресне ім’я Шевченка.

Тарас Шевченко народився на Тарасія, Константинопольського патріярха, 24 лютого (9 березня н. ст.). На скільки зв’язане хресне ім’я нашого пророка та його місії у національній культурі з іменем його небесного покровителя святого Тарасія? Варто над цим замислитись.

З «Житій святих» Дмитра Туптала дізнаємося про те, що святитель Тарасій, патріарх Константинопольський, ініціював скликання Сьомого Вселенського Собору (24.09-23.10. 787 р.), на якому був прийнятий догмат про вшанування святих образів. Між іншим, до єресі іконоборства у Візантії у VIII-му – на початку IX століття вживався ще синонім – «ім’яборство». Ім’я, вміщене на іконі, в богословській трактовці святого Тарасія, св. Теодора Студита, св. Іоана Дамаскіна – це втілена сутність святого, його первообраз або подоба Божа. І вся ікона – це ніби ієрогліф імені або його зображення не тільки звуком і словом, а ще фарбами, формою і образом. Папа Римський Адріан I писав у Константинополь цариці Ірині напередодні Нікейського собору про безглуздість східного іконоборства, бо ікони для неписьменних пояснюють їм смисл християнського вчення і є зрозумілою ієрогліфічною азбукою святих імен.

Якщо перенести цю догматичну трактовку ікони, як первообраза імені, на життя і творчий доробок Тараса Шевченка, то зрозуміти її можна як втілену через нього в його творчості понадісторичну національну ідею – форму ідентифікації українців.

54377074_897322907266432_6892046505637576704_n

Знаємо, що ще за життя Шевченка та й по деяких хатах і досі (сама бачила) на покутті поруч з образами Ісуса Христа і Богородиці вішають у рушниках портрет Поета. Також багато в літературі описано випадків, коли неписьменні селяни цитували «Кобзар» напам’ять.

53783980_621963444935739_6040132402376867840_n

Можна згадати також про феномен «іконоборства» з Шевченком в українській культурі: протиставлення образу живого Поета модерністами на початку минулого століття – «іконічному» у народників; «спалення «засмальцьованого Кобзаря» кверофутуристом Семенком у 1914 році або травестування «соцреалістичного Шевченка» «БуБаБістами», зображення сприйнятого своїм провідником Тараса Шевченка на Майдані 2014-го чи в образі бійця АТО на початку війни з Московщиною. Кожне нове покоління українців представляє свій образно-стильовий варіант «ікони» Тараса. Та важливо, що у змінних протягом історії формах стало зберігається самий інваріант смислової цінності первообразу, закладений в імені небесного покровителя нашого Кобзаря.

 

(Переглянуто 34 разів, 1 переглядів сьогодні)