Протокол ХVІІІ єпархіяльного собору Харківсько-Полтавської єпархії Української Автокефальної Православної Церкви

(Харків, 3/16 квітня 2008 р.)

ПРИСУТНІ: 44 делегати від Колеґії Патріярха Мстислава, парафій, братств.

ПРИВІТАННЯ: З привітаннями до собору звернулися митрополит Константин, заступник голови Львівського крайового братства апостола Андрія Первозваного Володимир Харко, голова Харківської обласної організації ХДС.

СЛУХАЛИ: 1. Доповідь «Ліберальна мораль і виховна місія православної парафії».

Доповідь архиєпископа Ігоря Ісіченка.

Залишивши облудний світ комуністичної ілюзії, наш народ входить до іншого, не менш підступного простору ліберальної цивілізації. І в різних християнських конфесіях трапляється чимало схильних відштовхуватися від цього світу, вороже відкидати його й гнівно закликати паству до його іґнорування. Ми всі пережили протягом цієї зими драму російських сектантів, яких неприйняття довколишнього світу й очікування його кінця загнало під землю. І це в Росії, де ідеали лібералізму нібито відкинуті панівною верствою, яка заявляє про себе як консервативну силу, зіперту на традиції російського націоналізму. В нашій же державі націоналістичні й загалом консервативні сили відтиснені на периферію суспільного життя, а політичні еліти відверто декларують ідеї лібералізму та прагнуть інтеґруватися в західну, євроатлантичну цивілізацію.

Лібералізм походить від латинського liberalis – вільний. Це теоретичне вчення й суспільно-політичний рух, що відстоює принцип безумовної свободи людини перед будь-якими державними та суспільними інститутами.

Лібералізм базується на певному розумінні людської особистости, частков закоріненому в християнській традиції. Він підкреслює високу гідність кожної людини, захищає невід’ємні права особистости. Індивідуалізм. Лібералізм підкреслює автономність кожної людини, розглядає суспільні стосунки як вторинні стосовно людини. Роль держави зводиться до ґарантій реалізації прав людини.

Лібералізм прагне будувати систему, що забезпечує особисті свободи й обмежує права державних інституцій шляхом побудови правової держави, прийняття конституції, поділу влади й надання індивідууму основних прав: на життя, свободу, власність тощо. Державі має бути байдуже, як індивіди використовують свою свободу, які мають моральні, релігійні переконання. Держава зберігає ціннісну нейтральність.

В новому світі, в якому ми тепер вчимося жити, є безліч речей, незвичних або й ворожих не тільки для християнина, а й загалом для людини, вихованої на засадах традиційної моралі. У церковний побут входять проблеми, невідомі старшому поколінню. Оскільки ж це покоління, зросле за комунізму, все ще явно домінує в наших громадах, особливо в селі, нові явища й проблеми хочеться сприйняти за елементи перехідної моди або взагалі за риси чужого, несправжнього, кінематографічного життя, з яким у реальному житті пастиреві навряд чи доведеться мати справу.

Однак будьмо щирими. Чи споживацькі ідеали з’явилися лише зараз.

Вплив ідеології споживання на релігійне життя. Нью-Ейдж.

Абсолютизація науково-технічного проґресу. За життя одного покоління система зв’язку змінила світ до невпізнання. Покоління 20-річних уже не уявляють світ без комп’ютерів, мобільних телефонів, супутникових антен.

Генетичне моделювання.

Переоцінка життя. Евтаназія. Аборти. Штучне запліднення.

Сексуальна революція. Нищення родини.

Захист прав меншин. Ідеї політкоректности.

Виступили в обговоренні о. Яков Кротов (Москва), о. Павло Кущ (Мурафа), о. Григорій Ганзій (м.Харків), Ольга Різниченко (м.Харків), о. Сергій Ковальчук (с.Коженики), о. Володимир Червонников (м.Канів). о. Олег Коваленко (с. Паліївка).

УХВАЛИЛИ: Освячений Єпархіяльний Собор ухвалює:

  1. Опановувати культуру діялогу з мирянами.
  2. Сприяти інтеґруванню особистості на євангельській основі.
  3. Розширювати співпрацю з іншими християнськими спільнотами в поширенні євангельської моралі.
  4. Приділяти особливу увагу формуванню в парафіян мистецтва самостійного аналізу одержаної інформації та вибору джерел інформації.
  5. Знайомитися з сучасними працями з біоетики й поширювати їх у парафіях.
  6. Співпрацювати з молодіжними організаціями (ПЛАСТ, МНК, СУМ тощо).
  7. Використовувати пастирський потенціял міжособистісних контактів у електронних засобах інформації.

СЛУХАЛИ: 2. Організація паломницьких поїздок у єпархії.

Доповідь о. Дмитра Присяжного (м.Боярка). Виступи архиєпископа Ігоря, о. Григорій Ганзюк, о. Павло Кущ, о. Іван Лещик. О. Сергій

УХВАЛИЛИ: Освячений Єпархіяльний Собор ухвалює:

  1. Схвалити досвід першого паломництва до Святої Землі.
  2. Сформувати єпархіяльну паломницьку комісію (голова о. Дмитро Присяжний).
  3. Проводити реґулярні паломництва до Святої Землі (щокварталу).
  4. Провести третє паломництво до Зарваниці 20-23 серпня 2008 р.
  5. Готувати людей до духовного сприйняття прощі.
  6. Виробити правильник прочанина

СЛУХАЛИ: 3. Про вшанування 350-річчя Гадяцької угоди.

УХВАЛИЛИ: XVIIІ єпархіяльний собор Харківсько-Полтавської єпархії Української Автокефальної Православної Церкви запрошує спільноту УАПЦ взяти участь у відзначенні 350-річчя Гадяцьких угод 20 вересня 2008 р. Організацію акції доручити парафії вмч. Юрія Переможця (м.Полтави).

СЛУХАЛИ: 4. Про відзначення ювілейних дат 2008 р.

Виступив архиєпископ Ігор.

УХВАЛИЛИ: XVII єпархіяльний собор Харківсько-Полтавської єпархії Української Автокефальної Православної Церкви рекомендує вшанувати в парафіяльних громадах 100-річчя від дня народження Степана Бандери (1 січня 2009 р.), розкриваючи значення діяльності лідера ОУН для побудови новочасної Української Держави.

Собор вважає рішення Харківської міської ради про знесення пам’ятного знаку воїнам УПА в Харкові, освяченого священиком УАПЦ о. Миколою Сарма-Соколовським, помилковим рішенням, спрямованим на провокування міжнаціональної ворожнечі.

СЛУХАЛИ: 5. Обрання Єпархіяльної Ради Харківсько-Полтавської єпархії Української Автокефальної Православної Церкви.

УХВАЛИЛИ: Згідно зі статутом Харківсько-Полтавської єпархії Української Автокефальної Православної Церкви обрати до Єпархіяльну Раду в такому складі:

  1. Архиєпископ Харківський і Полтавський Ігор.
  2. Прот. Сергій Підтягин (м.Красний Луч).
  3. Прот. Ігор Литвин (м. Полтава).
  4. Прот. Йосип Дрекало (Кіровоград).
  5. Юрій Потикун (м.Харків).
  6. Олена Стефанова (м.Київ).
  7. Людмила Загорняк (м. Очаків).

Єпархіяльний Собор звертає увагу Єпархіяльної Ради на необхідність проведення її реґулярних засідань не рідше як раз на квартал.

СЛУХАЛИ: 6. Обрання Єпархіяльної Ревізійної Комісії.

УХВАЛИЛИ: Згідно зі статутом Харківсько-Полтавської єпархії Української Автокефальної Православної Церкви обрати Єпархіяльну Ревізійну Комісію в такому складі:

  1. Олександр Рябченко.
  2. Марія Луговенко.
  3. Неля Фурсова.

СЛУХАЛИ: 7. Обрання єпархіяльного суду.

УХВАЛИЛИ: Згідно зі статутом Харківсько-Полтавської єпархії Української Автокефальної Православної Церкви обрати Єпархіяльний Суд у такому складі:

  1. Прот. Віталій Зубак (голова).
  2. О. Олег Козуб.
  3. О. Володимир Червонников
(Переглянуто 14 разів, 1 переглядів сьогодні)